
Osoby z niepełnosprawnościami są coraz częściej obecne w przestrzeni publicznej. Wiele też już się zmieniło w ich postrzeganiu. W dalszym ciągu jednak powszechnym jest zjawisko traktowania niepełnosprawnych dorosłych tak, jakby były dziećmi. Temat tego stereotypowego postrzegania niepełnosprawności porusza kampania społeczna „Jesteśmy dorośli, traktujmy się poważnie”.
Nastolatkowie, nastolatki i dorosłe osoby z niepełnosprawnościami często w społecznym postrzeganiu na zawsze pozostają dziećmi. Przejawia się to w typowym dla kontaktu z dziećmi modelowaniu głosu, obdarowywaniu nieadekwatnymi do wieku prezentami, nadużywaniu zdrobnień, zwracaniu się po imieniu bez uwzględniania formy grzecznościowej, kierowaniu pytań do opiekunów zamiast do osoby zainteresowanej, głaskanie po głowie przez obce osoby i inne formy skracania dystansu fizycznego. A to tylko niektóre przykłady sytuacji wywołujących poczucie dyskomfortu.
Osoby z niepełnosprawnościami mogą mieć trudność w wypowiadaniu się, komunikowaniu czy w przemierzaniu przestrzeni. Mogą potrzebować wsparcia w niektórych, a czasem w prawie wszystkich obszarach życia. Jednak niepełnosprawność nie wyklucza dorosłości. Może w niektórych przypadkach hamować czy utrudniać dojrzewanie i rozwój, ale ich nie zatrzymuje.
Zagadnienia te porusza kampania „Jesteśmy dorośli, traktujmy się poważnie”.
– Dostrzegajmy wiek osób, z którymi rozmawiamy bez względu na stopień ich sprawności. Pytajmy o potrzeby i wspierajmy zawsze, gdy jest to pożądane i konieczne, ale respektujmy granice, obszary autonomii i niezależności – mówi kuratorka projektu Paulina Skorupska.
W ramach tej inicjatywy na portalu Youtube opublikowany został spot:
Kampania „Jesteśmy dorośli, traktujmy się poważnie” wieńczy 10. edycję projektu „5 zmysłów. O dorosłości” i warsztaty twórcze „Pracowni: Chcemy całego życia!”. Jej organizatorami są: Pracownia: Chcemy całego życia i Projekt 5 zmysłów. Temat został wybrany i sformułowany przez uczestników i uczestniczki zajęć artystycznych – osoby z niepełnosprawnościami.
Projekt 5 zmysłów jest dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, Miasta Poznania i Powiatu Poznańskiego.
Źródło: materiały promocyjne; fot. Pracownia: Chcemy całego życia/Facebook
Reklama: